Our tool for managing your permission to our use of cookies is temporarily offline. Therefore some functionality is missing.
דלת אחורית נפתחת ולהיט מכירות יוצא:
ה-MINI CLUBMAN.
משפחת MINI הגדולה.
כאשר ה-MINI הראשונה הופיעה בשנת 1959, היה ברור לכולם שהיא יכולה להיות בסיס למגוון רחב של דגמים נוספים. היא כמעט מיד הפכה לטנדר עבודה, ובמקביל ג'ון קופר זיהה את הפוטנציאל שלה להפוך למכונית מרוצים. היו גם כמה גרסאות מגניבות במיוחד כמו ה‑Mini Ice Cream Van וה-Mini Wildgoose.
היו גם כמה גרסאות, שתיים או ארבע - תלוי מי סופר, של ה-Clubman וה‑Clubman Estate שבלטו.בהתחלה הן היו גרסאות סטיישן של ה-MINI המקורית. טכנית היו שתי גרסאות באותם ימים. MINI עדיין לא הייתה מותג עצמאי:המכונית הקומפקטית הראשונה, אותה מכונית שאנו מכנים ה-MINI המקורית, יוצרה תחת המותג Austin Seven (לימים Austin Mini) או Morris Mini-Minor. הסיבה לכפילות הייתה מדיניות המיתוג של החברה British Motor Corporation (BMC): למכור את אותה המכונית תחת שמות או מותגים שונים. ההבדל העיקרי ביניהן היה מקום ההרכבה, אבל גם הגריל היה שונה.
שכבת צבע חדשה.
באמצע שנות השישים, ה-Riley Elf וה-Wolseley Hornet נראו עדכניות. החברים ב-BMC לא תכננו להחליף את ה-MINI עצמה, אבל הם רצו לתת למשפחת ה-MINI המורחבת מתיחת פנים נאה ועכשווית.
הם החליטו להחליף את ה-Riley Elf ואת ה-Wolseley Hornet במכונית אחת: ה‑Clubman. וכיוון שהם החלו לייצר דגם חדש, הם החליטו לייצר לו גם גרסת סטיישן: ה‑Clubman Estate. הם השתמשו ב- Clubman Estate כדי להחליף את ה‑Austin Countryman ואת ה-Morris Mini Traveller. התוכנית הייתה גם לצמצם בצורה משמעותית את עלויות הייצור, ועל אף שהם לא הצליחו להשיג מטרה זו, ציפור אחת מתוך שתיים אינה בהכרח הישג רע כל כך.
החברים ב-BMC רצו להחליף את המכוניות המזדקנות שלהם בדגמים יחידים. למה כל הקיצוצים? ובכן, יש דבר כזה יותר מדי טוב.
זה נכון גם ב-BMC. במהלך שנות השישים החברה צמחה במהירות. היא רכשה בשנת 1966 את המותג Jaguar, והפכה לחברת British Motor Holdings (BMH). היא המשיכה לגדול גם בשנת 1968 כאשר התמזגה עם Leyland Motors, Rover ו-Alvis כדי להפוך לחברת British Leyland Motor Corporation (BLMC). כבר בשנת 1967 היו לחברה יותר מ-150 דגמים למכירה, הרבה יותר מדי, לא רק בכל הקשור לתהליכי הייצור אלא גם בגלל העובדה שהמכוניות של החברה התחרו זו בזו.
לשם כך, המכונית הבאה שעמדה להפוך ל-Clubman, נועדה להיות מתיחת הפנים של משפחת MINI שגם תסלול את הדרך לבאות.
1952
1959
1961
1969
1970
על האף.
בשנת 1967, לצורך עיצוב ה-Clubman החדשה, גייסה חברת BMH את רוי היינס, שנודע בשל יכולות העיצוב העכשוויות שלו. הוא נתן למכונית "אף" חדש ומאוד מיוחד. הוא היה 10 ס"מ ארוך יותר מזה של ה-MINI המקורית וזוויתי יותר. חלק אהבו אותו, חלק לא יכלו להסתכל עליו.
בסופו של דבר, היו שלושה דגמים שהתבססו על ה-Clubman. תחילה הייתה גרסת הסאלון, אשר ערכה את הופעת הבכורה שלה בשנת 1969, ושנה לאחר מכן הופיעה ה Estate. הייתה גם גרסת 1275 GT הספורטיבית, שלא נשאה את השם Clubman, אולם חלקה את אותו החרטום. ה-1275 GT הפכה לגיבורה מוטורית, סיפור שכבר סיפרנו במלואו בעבר. אף על פי שהעיצוב הקובייתי של ה-Clubman היה שנוי במחלוקת בזמנו, הוא הפך למאפיין בולט במגוון הדגמים של BLMC.
מסיבה בחלק האחורי.
על אף שה-Clubman Estate הגיעה אחרי ה-Clubman saloon, רבים חושבים שהיא הייתה הגרסה הטובה ביותר, כיוון שהחרטום הארוך של ה-Clubman התאים יותר לבסיס הגלגלים הארוך של גרסת הסטיישן.
היא נפטרה מגימור העץ האמיתי של קודמתה, וזכתה למדבקות פלסטיק בגימור דמוי עץ. הלקוחות האמריקאים אהבו את זה באותם ימים, וזה גם עזר בהפחתת עלויות הייצור. זו הייתה בחירה שנויה במחלוקת עבור לקוחות מסוימים, ובדגמים מאוחרים יותר מאפיין זה הושמט והוחלף בפסים אופקיים. כך או כך, הדלתות דמויות האסם נשארו, במטרה לאפשר העמסה ופריקה קלות ככל הניתן.
אומנם היא לא הפכה למכונית קלאסית ברמה של ה-MINI המקורית (איזו מכונית יכולה באמת?), אבל היא כללה כמה מאפיינים שאומצו על ידי אחותה העגלגלה. פול היוז, שהצטרף לחברה יחד עם פול היינס, עיצב לוח מכשירים חדש, ארגונומי יותר. הלוח מוקם מאחורי גלגל ההגה במקום במרכז תא הנוסעים, כפי שהיה ב-MINI המקורית. עד שנת 1980 העיצוב כבר הפך לסטנדרטי בכל דגמי MINI.
לידה מחדש.
בשנת 2007, ה-MINI Clubman Estate חזרה לחיים, לאחר יותר מ-25 שנות הפסקה. בדוגמה לגרסה המקורית, היא הביאה משהו חדש לעולם. היה לה מרווח רגליים גדול יותר ותא מטען מרווח יותר, אכן מה שמצפים לו ממכונית סטיישן. אבל גולת הכותרת הייתה תא המטען. כולנו נחשוב מיד על הדלתות דמויות האסם המאפשרות גישה והעמסה קלות יותר, אבל ל-Clubmanהמחודשת הייתה דלת נוספת, בצד הנוסע, אשר שדרגה את האופי האישי שלה אפילו יותר.
היה זה רק עניין של זמן עד ש-MINI תנסה את מזלה בייצור רכב מסחרי על בסיס ה‑Clubman. התוצאה הייתה ה-MINI Clubvan, אשר יוצרה משנת 2012 עד שנת 2014. לא היו בה מושבים אחוריים, והחלונות האחוריים הוחלפו במשטחים מתכתיים – ל‑Clubvan היה משטח העמסה גדול יותר ועמיד יותר, עם אזור חציצה הניתן להסרה.
Historical photos: BMW Group Classic; Photos of Final Edition: MINI.