Our tool for managing your permission to our use of cookies is temporarily offline. Therefore some functionality is missing.
מתמקדים בעתיד: ההשפעה החיובית של חברות סטארט-אפ טכנולוגיות על סגנון החיים האורבני.
שרה שאפרט ויוהאן שווינד מחממת הסטארט-אפ של MINI, ה-URBAN-X, מכירים את סצנת הסטארט-אפ יותר טוב מכל אחד אחר.שוחחנו איתם על חשיבות הנושא ועל הקידום של חידושים אורבניים בני-קיימא.
הם עובדים בשיתוף פעולה הדוק, למרות שהמרחק הפיזי ביניהם עצום: שרה שאפרט ויוהאן שווינד הם המוחות שמאחורי חממת הסטארט-אפ של MINI, ה-URBAN-X. MINI השיקה את הפלטפורמה בשנת 2016 כדי לתמוך בחברות צעירות שרוצות ליצור פתרונות לא קונבנציונליים לערים תוך קידום עקרונות הקיימות. שרה, שמגיעה ממינכן, מנהלת את יבשת אירופה ומחפשת חברות סטארט-אפ באירופה ובאסיה, בעוד העמית שלה יוהאן מתמקד בניו-יורק ואחראי על תהליך החניכה של חברות הסטארט-אפ ועל העבודה עם מומחים מקומיים. שאפרט ושווינד חולקים את האמונה שעסקים חדשים יכולים לעזור בעיצוב הערים של העתיד באמצעות רעיונות אמיצים ומלאי חזון. שוחחנו איתם על תכנים חדשים, על הגישה של URBAN-X המתמקדת בראייה לטווח הרחוק ועל החשיבות הגדולה מאי פעם שישלחברות הסטארט-אפ.
שרה ויוהאן, נראה ששניכם מרגישים מאוד בנוח בעיר: מה הדבר שהכי חסר לכם כאשר אתם יוצאים מהעיר לתקופה ארוכה?
שרה שאפרט: אני נוסעת המון וחווה המון, אז אני מתגעגעת לאווירה הרגועה והנינוחה שיש במינכן. במיוחד למקספורשטאדט, המקום שבו אני גרה, האזור שבו אני אוהבת ללכת ברגל ולרכוב על אופניים.
.יוהאן שווינד: בשבילי זה בדיוק ההיפך. כשאני לא בניו-יורק, אני תמיד מתגעגע לאנרגיה. אני אוהב להיות בטבע אבל אחרי שבועיים אני מתגעגע להמולה של העיר.
ומתי בפעם האחרונה החיים בעיר הטריפו אתכם?
יוהאן: כל יום! (צוחק) זה חלק בלתי נפרד מהמגורים בעיר גדולה. הרבה אנשים במקום קטן מאוד. בניו-יורק, תמיד יש בעיות חניה, פקקים ונהגים מעצבנים.
שרה: במינכן החנויות נסגרות מוקדם יחסית, וזה מפריע לי לפעמים. החוקים קשוחים יותר.
URBAN-X, חממת הסטארט-אפ של MINI, עוסקת במציאת פתרונות לבעיות האופייניות לערים: החל מפקקי תנועה, דרך זיהום האוויר וכלה במחירי אספקת האנרגיה. האם אתם מגדירים את עצמכם כפותרי בעיות?
שרה: אני חושבת שהמונח "פותרי בעיות" הוא חלקי ביותר. יותר נכון להגדיר אותנו כמי שמאפשרים פתרון בעיות, מה אתה אומר יוהאן?
יוהאן: גם אני חושב ככה. אנחנו למעשה פלטפורמה שמסייעת לחברות סטארט-אפ באמצעות משאבים וידע. בנוסף להתמודדות עם בעיות יום-יומיות, הדבר כרוך גם בהתמודדות עם בעיות נסתרות ומציאת פתרונות שרוב האנשים כלל לא מודעים להם. לדוגמה, מה היה קורה אם אנשים היו יכולים לגדל מזון מסוים בבית בתהליך אוטומטי לגמרי? אם מסתכלים על זה ככה, נצטרך להשקיע פחות בשירותי הובלה וזה אומר שתהיה פחות תנועה בכבישים.
יוהאן, אתה מלווה את URBAN-X מיומה הראשון. משנת 2016, כ-80 חברות סטארט-אפ השתתפו בתוכנית. כאשר אתה מסתכל על שש השנים שחלפו, איך השתנתה חממת ה-URBAN-X?
יוהאן: באותם הימים, כאשר השקנו את URBAN-X, רצינו להתמודד עם כל הבעיות האורבניות - שינויי אקלים וקיימות היו כמובן חלק מזה.אבל בשנים האחרונות, נושאים אלה הפכו לנושאים המרכזיים. זה ניכר היטב בעובדה שיותר ויותר חברות מפתחות חידושים בתחום זה.לערים יש תפקיד חשוב בשיח על משבר האקלים. לא רק מכיוון שהן חשופות לסכנות גדולות יותר בגלל צפיפות ובגלל המיקום של רבות מהן ליד מקורות מים, אלא גם בגלל שהערים כיום הן מחוללות הזיהום הגדולות ביותר.
שרה: אנחנו גם מדברים היום הרבה יותר על "טכנולוגיה אורבנית" לעומת תחילת הדרך. בשבילנו, טכנולוגיה אורבנית מתייחסת לחברות סטארט-אפ טכנולוגיות המשפרות באופן ישיר את החיים בעיר ואת הקיימות בערים. שלא כמו טכנולוגיות ערים חכמות, חברות סטארט-אפ המתמקדות בטכנולוגיה אורבנית לא מוכרות את המוצרים שלהן ישירות לרשות המוניציפלית אלא לצרכנים ולעסקים.
מדוע אתם מעדיפים את המונח "טכנולוגיה אורבנית" ולא "עיר חכמה"?
יוהאן: הרעיון המקורי של עיר חכמה היה לפזר חיישנים בעיר כדי למדוד ולשפר כל דבר. זו גישה ששואפת להתייעלות, ולפיה עיר שאין לה את החיישנים והנתונים האלה אינה עיר חכמה. אנחנו לא רואים את זה ככה. מלבד זאת, במדינות רבות המשמעות של עיר חכמה היא מעקב. אנחנו לא שם.
האם יש פיתוחים מסוימים ב-URBAN-X שהפתיעו אתכם במיוחד?
יוהאן: קשה מאוד למכור דברים חדשניים לרשויות העירוניות. הסיבה לכך טמונה בתהליכי הרכש המורכבים שלהן. יש לנו כמה סטארט-אפים שהצליחו לעשות את זה אבל ברוב המקרים אנחנו צריכים למצוא דרכים חדשות להביא את הקדמה אל תוך העיר.
שרה: דוגמה מעניינת לכך היא חברת הסטארט-אפ שלנו Oonee, המספקת מתקני חניה לאופניים. הבעיה הייתה שהעיר ניו-יורק דרשה חדר אמבטיה לכל מתקן חניה. הדרישה הזו הפכה את כל הסיפור להרבה יותר מורכב. חברת Oonee הצליחה לשנות את החוקים.
המיזם URBAN-X החל כחממה אבל כעת זו פלטפורמה עם שלושה עמודי יסוד. בנוסף לחממה בניו-יורק, יש גם את MINI Impactואת Growth Program. איך השגתם את הצמיחה הזאת?
שרה: הרבה דברים קרו בבת אחת. בתחילת השנה הזו, זכינו לשותף משקיע חדש, JVP, קרן הון סיכון המתמקדת בחברות סטארט-אפ שכבר השיגו התקדמות בתהליך הפיתוח שלהן. מכאן נולד הרעיון ל-Growth Program. מדינות שונות, שבהן נמכרת MINI, דרשו להיות יותר מעורבות ב-URBAN-X. אבל קשה לעשות את זה אם אין חברות סטארט-אפ מקומיות. זו הסיבה שיצרנו את MINI Impact Program שבאמצעותה אנחנו מאתרים חברות סטארט-אפ מכל העולם שיש להן רעיונות מיוחדים.
שניכם עובדים מאוד צמוד גם כאשר מרחק רב מפריד ביינכם. איך כל אחד מכם היה מתאר את התפקיד של חברו?
יוהאן: שרה אחראית ל-URBAN-X באירופה ובאסיה והיא גם מחברת בין URBAN-X ובין MINI - שני תפקידים חשובים מאוד. שרה מחפשת אנשים ורעיונות מעניינים באירופה ובאסיה, תפקיד שמתאים לה בצורה מושלמת כי היא אדם מאוד חברתי.
ומה עושה יוהאן?
שרה: יוהאן עבד בצמוד מאוד לחברות סטארט-אפ בניו-יורק במהלך השנים האחרונות והייתה לו השפעה גדולה מאוד על המוצרים שלהם. זו עבודה קריטית. בתפקידו הניהולי החדש, יוהאן אחראי לצוות ה-URBAN-X, הוא הדובר של החממה ועובד עם המומחים המקומיים שלנו.
לא קל להיכנס לחממה. חממת URBAN-X מקבלת רק 1.5% מהפניות. מצד שני, 86% מחברות הסטארט-אפ שעברו בתוכנית עדיין פועלות כיום. עד כמה חשובה ל-URBAN-X הפעילות לטווח הרחוק?
יוהאן: זהו הבסיס לכל מה שאנחנו עושים. המטרה היא לתת לחברות את הכלים הנכונים כדי שהן יוכלו להתפתח ולהצליח בטווח הרחוק. החידושים הטכנולוגיים שפותחו כאן בניו-יורק צריכים גם להתאים לערים אחרות. אנחנו לא רוצים פתרונות חד-פעמיים, לכן המועמדים שלנו עוברים תהליך סינון מוקפד כבר מההתחלה.
שרה: אנחנו רוצים ש-URBAN-X תשאיר אחריה מורשת נצחית. זה בדיוק מה שקורה עם MINI, כאשר המטרה היא לייצר רק מכוניות חשמליות משנת 2030. רוב חברות הסטארט-אפ שלנו גדלות לאט אבל בטוח. הסיבה לכך טמונה בעובדה שרוב חברות הסטארט-אפ פועלות בשוק של "עסק-לעסק" (B2B) או "עסק-לרשות", כלומר הן מוכרות את המוצרים שלהם לחברות או לרשויות, ולא רק ישירות לצרכנים.
יש דרך נוספת: אתם יכולים לתת פחות, ולתמוך במספר רב יותר של חברות סטארט-אפ בתקווה למצוא את היוניקורן...
שרה: אין לנו שום דבר נגד הצלחת יוניקורן!
URBAN-X משמשת גם כצוות סיעור המוחות של MINI. אנחנו רוצים לגלות מה עובד, איפה ואיך.
יוהאן: נכון, אני מסכים. אבל באופן כללי, לנו חשוב יותר להביא משהו מיוחד לעולם הסטארט-אפ באמצעות URBAN-X. כיוון ש-MINI שמה דגש רב מאוד על פיתוח ועיצוב המוצר, היה ברור מההתחלה שאנחנו צריכים לעבוד בצמוד מאוד עם חברות הסטארט-אפ ולבנות תוכנית ייחודית לכל צוות. זה עובד רק בקבוצה קטנה.
בואו נדבר על תוכנית ה-Impact Program החדשה של URBAN-X לחברות סטארט-אפ מתחילות ברמה הבין-לאומית. בשלב הראשון יש ארבעה צוותים מצרפת, איטליה, סינגפור ואינדונזיה. ספרו לנו על תהליך הבחירה.
שרה: היה מאוד חשוב לנו לספר על התוכנית החדשה במדינות השונות שבהן MINI פועלת ולהבין מי רוצה להיות חלק מה-MINI Impact Program ואז למצוא דרכים לאתר חברות סטארט-אפ. באיטליה עשינו כנס, בצרפת זה היה "קול קורא" להגשת מועמדות ורעיונות. במקרה הזה שיתפנו פעולה עם עיריית פריז. בסינגפור, ניסינו רק דרך התקשורת הדיגיטלית. מכל מקום, הבנו שזה לא מספיק כי אתה צריך לחפור עמוק יותר אל תוך התעשייה ולקבל תמיכה ישירה ממוסדות הסטארט-אפ. לכן הכנו רשימה של חברות סטארט-אפ בכל אחת מהמדינות ומתוכה בחרנו ארבע פיינליסטיות: FabBRICK מצרפת, wiseair מאיטליה, Humfree מסינגפור ו-Dulang מאינדונזיה (קראו על ה-MINI IMPACT PROGRAM). הן הוזמנו להגיע לשבוע האחרון בניו-יורק ויעבדו יחד עם הצוות המקומי במרתון אינטנסיבי. בעבר, הכל נעשה מרחוק.
איך קיבלו האנשים בכל אחת מהמדינות את תוכנית ה-MINI Impact Program?
שרה: די בהתלהבות הודות לעבודה שהחברים ב -MINI היו חלק מתהליך הבחירה וזכו לפגוש את המייסדים. הדבר המעניין הוא שכך היה להם עוד יותר ברור מה עושה חממת URBAN-X.
שרה הזכירה את זה קודם לכן: למומחים המקומיים, כלומר הצוות שלכם באתר שמייעץ לחברות הסטארט-אפ, יהיה תפקיד חשוב בתוכנית ה-Impact Program החדשה.
.יוהאן: העובדה שחמשת המומחים שלנו עובדים בצמוד כל כך עם המייסדים היא אכן אחד מהמאפיינים המיוחדים של URBAN-X. לא מדובר כאן רק בעזרה ישירה במהלך ימי התוכנית, אנו בונים תוכנית ל-12 עד 18 החודשים הבאים. בצורה זו אנו מתמודדים עם שאלות כגון: אילו משאבים נצטרך בעתיד? כיצד נשווק את המוצר שלנו? באיזה עיצוב ומיתוג אנחנו בוחרים ומה הדרך הטובה ביותר להשתמש בהם? איך אנחנו משפרים את התוכנה? אילו קריטריונים משמשים לבחירת עובדים חדשים? אין זה פשוט לתת תשובות לשאלות אלה, ולכן אנו מציעים תמיכה מותאמת אישית המייחדת את URBAN-X.
שרה: הדבר המעניין הוא שכשהקמנו את URBAN-X, היינו בטוחים שנהיה חייבים להיות באותו חדר ביחד כל הזמן. המגפה גרמה לנו לשנות את נקודת המבט שלנו. יש לנו תוכנית עבודה מרחוק שפועלת מצוין. הוכחנו שאנחנו יכולים לעבוד עם צוותים בכל העולם. כאשר ארבעת הצוותים של התוכנית חוזרים למדינות שלהם, אנחנו מבצעים חקר מקרה שעוקב אחר התנהלות הדברים בשטח. בהקשר הזה URBAN-X משמשת גם כצוות סיעור המוחות של MINI. אנחנו רוצים לגלות מה עובד, איפה ואיך.
האם חברות הסטארט-אפ משאירות חותם גם על המותג MINI?
שרה: זה מה שאנחנו רוצים. ככל שיותר אנשים ב -MINI ייחשפו לחברות הסטארט-אפ שלנו, כך ההשפעה על החברה תהיה רבה יותר, והיא תזכה להשראה גדולה יותר. וזה קורה יפה מאוד בסינגפור, שם נוצר קשר ישיר בין אנשי MINI והמייסדים של Humfree. נדלק ניצוץ, אנרגיה חדשה, התלהבות ויצירתיות.
עולם הסטארט-אפ הוא עדיין די הומוגני. איך אתם פורצים את תקרת הזכוכית הזו?
יוהאן: אנחנו יודעים מה יכול להפוך עיר לעיר טובה. המפתח הוא גיוון. בזכות מחקר שערכנו בספטמבר 2022 אנחנו יודעים שמשנת 2016 ועד היום יש אדם אחד לפחות בעל גוון עור אחר המשמש כמייסד שותף, והיחס הוא 43%. ב-35% מהחברות שבחממת URBAN-X יש אישה אחת לפחות המשמשת כמייסדת שותפה. המטרה שלנו היא לתמוך בנשים מייסדות וביזמים מרקע אתני מגוון אשר יגרמו לעולם הסטארט-אפ להיראות יותר כמו הערים שבהן אנחנו חיים.
על התוכנית MINI IMPACT PROGRAM.
בעזרת התוכנית MINI Impact Program, חממת URBAN-X מרחיבה את פעולותיה והופכת לבין-לאומית. בסבב הראשון בסתיו 2022, ארבע מדינות - צרפת, איטליה, סינגפור ואינדונזיה - נבחרו לצורך איתור וזיהוי ממציאים בתחום הטכנולוגיה האורבנית. ארבע חברות סטארט-אפ שרוצות לשפר את החיים בעיר נבחרו כדי להצטרף לתוכנית. יחד עם המומחים של URBAN-X הן מזקקות את הרעיונות שלהם. התוכנית מגיעה לשיאה בשבוע אחד בעיר ניו-יורק.
ארבע חברות הסטארט-אפ האלה הן:
FABBRICK
מה הבעיה? בכל שנה נזרקים לאשפה מיליוני טונות של בגדים. הסיבה אינה טמונה רק בהתנהגות הצרכנית, אלא מעל לכל במנגנוני הייצור של תעשיית הטקסטיל. רוב החברות מייצרות יותר ממה שבאמת צריך והדבר גורם לזיהום מיותר של הסביבה. מחקרים מראים שתעשיית האופנה אחראית לכ-10% מכל פליטת ה-CO2 בכל העולם.
הפתרון? הסטארט-אפ הצרפתי FabBRICK הופך את פסולת תעשיית הטקסטיל לחומרי בנייה. החברה אוספת את הבדים שבהם לא נעשה שימוש, ולאחר בדיקה מעמיקה יוצרת בלוקים שבהם ניתן להשתמש בתור אלמנטים לעיצוב פנים. ניתן להשתמש בבלוקים כדי להרכיב שולחנות, ספסלים, ארונות, קירות ודברים נוספים - במילים אחרות, מערכת עיצובית מלאה. FabBRICK מנסה כעת להתרחב.
HUMFREE
מה הבעיה? עולם הניידות והתחבורה השתנה בצורה משמעותית בשנים האחרונות. כתוצאה מכך מופיעים שירותי השכרת קורקינטים בכל עיר גדולה והם מתחרים זה בזה. אומנם הם מספקים פתרון גמיש לתושבים אך לעתים קרובות הם הופכים למטרד. הקורקינטים מושלכים דרך קבע על המדרכה או אפילו באמצע הרחוב וחוסמים את הדרך לשאר המשתמשים. את המצב הזה ניתן לייחס לעובדה שאלה אמצעי תחבורה שיתופיים המושכרים לפרק זמן קצר בלבד.
הפתרון? לצוות המייסד של Humfree המגיע מסינגפור היה ברור שאמצעי תחבורה מסוג זה הם קריטיים לערי העתיד, אולם הסטטוס-קוו הופר. Humfree עובדת על מערכת שבה אנשים ייקחו בעלות על הקורקינטים במקום לשכור אותם. Humfree נמצאת עדיין בשלבי הפיתוח הראשוניים שלה ומקווה שהתוכנית של URBAN-X תעורר בה, בין השאר, השראה לעיצוב.
WISEAIR
מה הבעיה? לעתים קרובות איכות האוויר, בעיקר בערים הגדולות, היא נמוכה. זיהום האוויר הוא אחד הגורמים העיקריים למחלות ריאות, לדוגמה אסתמה. עם זאת, לרוב האנשים קשה להבין כיצד בדיוק זיהום אוויר משפיע על הבריאות. קיים מחסור בידע ובנתונים נגישים. הרשויות מודעות בדרך כלל לבעיה אולם מתקשות לפתור אותה בפועל.
הפתרון? הסטארט-אפ האיטלקי wiseair פיתח מערכת שבה הערים יכולות להשתמש כדי לעקוב אחר איכות האוויר בכל שכונה ושכונה. בנוסף לחיישנים המופעלים על ידי אנרגיה סולרית, הניתנים להתקנה בכל מקום, wiseair מציעה גם תוכנה המשמשת לאיסוף הנתונים וניתוחם. wiseair כבר עובדת עם ערים רבות באיטליה.
DULANG
מה הבעיה? רק 15% מהפסולת האלקטרונית בארצות הברית עוברת למחזור. במדינות רבות אחרות הנתון הזה אף נמוך יותר. הדבר יוצר נטל סביבתי עצום. מתכות כבדות חודרות באופן עקבי אל המערכות האקולוגיות ומשמידות אותן. גם האדים שנפלטים משרפה הם מסוכנים.משאבים יקרים מתבזבזים באופן שיטתי. במקום לפרק מכשירים מקולקלים ולהשתמש בהם שוב, כל המכשיר נזרק לאשפה.
הפתרון? מטרתו של הסטארט-אפ האינדונזי Dulang היא לפשט את תהליך המחזור של פסולת אלקטרונית ולהפוך אותה למשתלמת כלכלית. נכון להיום החברה מפתחת פלטפורמה שבאמצעותה יכולים הצרכנים לרשום את המכשירים האלקטרוניים הישנים שלהם, מטלפונים ניידים ועד מכונות גילוח, במקום להשליכם לאשפה. חברת Dulang קונה את המכשירים תמורת סכום מסוים, מתקנת אותם ואז מוכרת אותם מחדש או תורמת אותם. תהליך זה יכול ליצור מערכת בת-קיימא המעודדת מחזור.
ABOUT URBAN-X.
URBAN-X is the platform for founders reimagining city life. Founded by MINI in 2016, URBAN-X partners with startups to build bold technology solutions for a sustainable planet. Breaking from traditional startup program moulds, URBAN-X provides entrepreneurs from Seed to Series B with individualised and tailored support that accelerates growth and builds successful businesses for the next generation of climate- and city-focused innovators. At the heart of its platform, URBAN-X offers world-class engineering and design resources; industry-leading investment capital; a global network of investors, policymakers, corporate strategies and end-customers; and exclusive educational content for a global network of founders.
They offer a custom-tailored journey to get product-market fit through an intensive and immersive program, both virtually and at the headquarters in New Lab in Brooklyn, New York.
URBAN-X works closely with BMW iVentures and BMW Startup Garage to connect teams to internal resources where appropriate. If you want to learn more about URBAN-X, click here.
You can also find URBAN-X on Twitter, Instagram and YouTube.